Bristen på kundtjänstpersonal ställer nya krav på rekryteringsföretag
Att rekrytera duktiga medarbetare till support och kundtjänst är en av de viktigaste investeringarna ett företag kan göra. Men det är lättare sagt än gjort – idag finns kundtjänstpersonal med på Arbetsförmedlingens lista över bristyrken. Så vad är lösningen?
Enligt ny statistik från Arbetsförmedlingen råder det en ökande brist på kundtjänstpersonal. En välbemannad och väl fungerande kundservice är grundläggande för att skapa positiva kundupplevelser, och idag söker många företag med ljus och lykta efter nya medarbetare. Detta är en ny situation som gör att såväl företag som rekryterare måste tänka nytt och innovativt för att inte hamna efter.
Att kundtjänstpersonal räknas som ett bristyrke hör till ovanligheterna. Men Fannie Fager, Affärsområdeschef på Recruitive, är inte förvånad över siffrorna från Arbetsförmedlingen.
“Sedan jag själv jobbade som Kundtjänstchef, och nu i rollen att hitta kompetenserna, har jag följt den ökande efterfrågan på duktig kundtjänstpersonal. Och samtidigt som efterfrågan ökar, har också kraven ökat. Allt fler företag har blivit medvetna om hur viktig personalen i kundtjänst och support är för kundupplevelsen”, säger Fannie.
Rollerna i kundtjänst och support har dessutom blivit allt mer komplexa och kräver ofta ingående kunskaper om företagets produkt eller lösning. Skickliga kundtjänstmedarbetare måste dels vara snabba och kreativa problemlösare, dels empatiska och inkännande relationsbyggare som kan vända ibland missnöjda kunders inställning och se till att varje interaktion blir en positiv upplevelse.
Duktiga medarbetare i support och kundtjänst är oerhört värdefulla, och en förutsättning för att skapa positiva kundupplevelser bortom själva transaktionen. Och allt fler företag arbetar idag mer holistiskt med köpresan, för att bygga långsiktiga kundrelationer. En god kundupplevelse skapar lojala kunder som inte bara kommer tillbaka, utan även talar gott om sitt köp och rekommenderar företaget vidare.